GIGI BLOKS je startap iz Latvije koji je na tržište doneo novu igračku. To je još jedan od onih proizvoda koji nam deluju kao da su oduvek tu oko nas, a ipak, potpuno su drugačiji od svega što smo do sada videli.

Ideja iza ovu igračku, koja se sastoji od ogromnih kocki, je da omogući deci da izgrade svoju kuću u prirodnoj veličini.

Kocke su od eko-natron kartona, te su lagane i bezbedne, ne prave buku i lako se povezuju. Gigi Bloks paket ne sadrži posebna uputstva ni predloge boja da bi što manje uticao na dečiju kreativnost i razvijao inspiraciju kod dece da grade objekte i predmete iz svoje mašte.

Iako ova igračka deluje krajnje jednostavno, sama Gigi kocka je sklopivo-rasklopiva na potpuno inovativan način i na jedinstven način omogućuje povezivanje kocaka.

Kao i Sertača Tašdelena osnivača startapa Binnaz Abla iz Turske, i Ilonu i Edgara Viluma, osnivače Gigi Bloks, smo sreli na svetskom finalu takmičenja kreativnih industrija Creative Business Cup 2014 u Kopenhagenu. To je jedan od najvećih događaja koji promoviše osnaživanje preduzetnika iz kreativnih industrija na globalnom nivou, preko mreže nacionalnih takmičenja koja se održavaju u 60 zemalja sveta. Pobednici i najbolji startapi zemalja iz celog sveta se susreću u Danskoj na svetskom finalu takmičenja.

Creative Business Cup Srbija se od ove godine organizuje u okviru Serbia Start Up a pobednika iz Srbije vodimo na svetsko finale da se bori za vredne nagrade, ali i da stekne neprocenjivo iskustvo kroz povezivanje sa drugim takmičarima, nove kontakte i sagledavanje sopstvenih znanja i mogućnosti za dalji lični i profesionalni razvoj.

Kako su Ilona Viluma i Edgar Vilums od svojih snova, poštujući vrednosti i lepote prirode i života, izgradili porodični biznis, ispričaće nam u intervjuju koji sledi.

SERBIA START UP: Kada je sve počelo, kako ste shvatili da je preduzetništvo vaš put, odnosno, kako je izgledao put od nastanka ideje do prvih preduzetničkih koraka?

ILONA I EDGAR: Put do realizacije naše ideje, da stvorimo velike dečije kocke za gradnju, trajao je osam godina, a pre godinu dana smo osnovali svoju kompaniju. Trebalo nam je par godina da skupimo hrabrost i veru da započnemo naš biznis i učinimo ga uspešnim. Pre toga prošli smo dug period razmišljanja i neizvesnosti šta će nam to budućnost doneti. Veliki broj sati smo proveli na razradi ideje, smišljanju imena firme i konkretizaciji ideja i daljih koraka. Sledeća faza je bila faza planiranja troškova i pravljenje bužeta, koji nije bio impresivan, ali je bio heophodan da bismo napravili konačan dizajn našeg proizvoda. Pored dodatne pomoći koju smo imali, trebalo nam je godinu dana da razvijemo proizvod da bude spreman za lansiranje. Angažovanje saradnika različitih znanja od naših, pažljivo posmatranja kupaca i analiza njihovog feedback-a, pomogle su našoj kompaniji da ostvari stabilnost i obezbedi najbolju moguću uslugu za naše primarne potrošače – decu. Verujemo da se ključ našeg nedavno ostvarenog uspeha zapravo nalazi u prilagođavanju i stalnom usavršavanju, uz upornost koja je neminovna i primarna osobina potrebna za postizanje cilja.

SERBIA START UP: Na svetskom finalu Creative Business Cup 2014 osvojili ste drugu nagradu. Kakve utiske se poneli sa CBC takmičenja, i svetskog finala u Danskoj?

ILONA I EDGAR: Utisci su neverovatni! Bili smo zaista impresionirani kvalitetom događaja, i svakim aspektom koji se u okviru njega desio. Atmosfera u dvorani je odisala inspirativnošću, profesionalizmom i sigurnošću. Sudije, investitori i drugi učesnici iz poslovnog sveta zaista su vodili računa o svemu. Zahvalni smo na prilici koja nam je pružena, a to je da budemo u međunarodnom poslovnom okruženju, osećaj je sjajan.

SERBIA START UP: Koji trenutak sa takmičenja biste izdvojili kao poseban, koji je ostavio pozitivan utisak na vas?

ILONA I EDGAR: Teško je izvdojiti određeni trenutak, jer su sva 3 dana takmičenja bila vrlo inspirativna i sve je to bilo veoma novo i sjajno za nas. Nama lično, omiljeni momenat je bio taj kada smo proglašeni da ulazimo u prvih 5 finalista takmičenja. Osećaj je bio neopisiv!

SERBIA START UP: Da li ste s idejom Gigi Bloks konkurisali na još neka takmičenja?

ILONA I EDGAR: Naša kompanija je učestvovala na nekoliko lokalnih startap inicijativa i mentorskih programa u Latviji. Učešće u „Green Technology Incubator“ i „Nordea Bank Business School“ su neke od inicijativa u okviru kojih je naša kompanija učestvovala. Takođe smo ostvarili plasman u prva 3 mesta, na lokalnom „Design Award“ takmičenju. Trudimo se da iskoristimo svaku novu priliku i mogućnost da učestvujemo na nečemu što može da doprinese daljem razvoju.

SERBIA START UP: Kada biste mogli jednom rečju da opišete ovo kreativno putovanje, koja bi to reč bila i zasto?

ILONA I EDGAR: Rast. Dok koračate putevima preduzetništva, shvatite da je svaki dan ispunjen nekim novim saznanjem, i prosto je neverovatno kada pogledate unazad i shvatite koliko ste napredovali u poslednjih 6 meseci. Perspektive su potpuno drugačije, i vremenom sve više napredujete. Iskustvo (i razmena internacionalnih iskustava) je nezamenjiv učitelj, iz njega se najbolje uči.

SERBIA START UP: Šta se promenilo od takmicarskih dana do sada?

ILONA I EDGAR: Od takmičarskih dana sklopili smo par distributivnih partnerstava širom sveta, od Evrope i Amerike preko Rusije i Filipina. Više od četvrt miliona blokova je do sada prodato. Naše poslovanje raste, kao i obim našeg posla, i zbog toga smo veoma srećni!

SERBIA START UP: Da li ste uspeli da izađete na druga trzišta i kakvi su vam utisci?

ILONA I EDGAR: Trenutno radimo i započinjemo saradnju sa partnerima iz 16 zemalja sveta. Ovakva vrsta poslovne ideje i posla vas potpuno pomera iz zone komfora u kojoj se svako od nas u nekom trenutku nađe, sa druge strane upravo zbog toga je i uzbudljivo i inspirišuće baviti se ovim poslom. Izazov je i u raličitostima koje svaki narod ima, svaka zemlja ima različit mentalitet i zakone. Do sada smo lepo funkcionisali što se tiče prilagođavanja različitim tržištima (kada je u pitanju izvoz) i kulturama poslovanja.

SERBIA START UP: Koje su po vama 3 osobine koje svaki mladi preduzetnik treba da poseduje?

ILONA I EDGAR: Postoji mnogo različitih preduzetničkih osobina koje osoba koja time planira da se bavi treba da poseduje. Po našem mišljenju je bitno da svaki preduzetnik bude svestan i radi na svojim snagama, sa jedne strane, dok je sa druge strane bitno da okupi tim ljudi sastavljen od pojedinaca koji imaju osobine u kojima je sam preduzetnik slabiji i na kojima treba da radi. Ipak, najbitnije je da postoji volja i želja, kao i da osoba bude komunikativna, s obzirom da je mreža kontakata od ključnog značaja. Treća stavka je, jednostavno – ambicija. Ona je tu da vas pokrene kada posustanete i umorite se, kao i da ostanete motivisani do kraja.

SERBIA START UP: Knjiga koja je na vas ostavila najjači utisak i koju biste preporučili mladima?

ILONA I EDGAR: „7 navika uspešnih ljudi“ – Stephen Covey je svakako knjiga koju bismo preporučili, jer sadrži mnogo primera koji su primenjivi u praksi. Sa druge strane, sve zavisi od osobe, njenih interesovanja, i ono što je sigurno jeste da nijedna knjiga ne može nadmašiti iskustvo iz kog se uvek ponese nešto novo što do tada niste znali.

SERBIA START UP: Gde vidite svoj startap za 5 godina?

ILONA I EDGAR: Vidimo ga u okvirima multi-milionske kompanije igračaka, koja ima prepoznatljiv brend na globalnom nivou i koji pomaže deci da se razviju u visoko motivisane i srećne ljude.

SERBIA START UP: Koji su vam dalji planovi?

ILONA I EDGAR: Koncept našeg biznisa je rezultat i dokaz naše strasti da doprinesemo svetu tako što ćemo omogućiti deci da iskoriste svoj pun potencijal kroz razvijanje kreativnosti. To je GIGI, to smo svi mi. Radujemo se budućnosti, i novim izazovima i proizvodima koji će omogućiti da dalje razvijamo ovu misiju.

SERBIA START UP: Koji savet biste dali mladima kada je u pitanju pokretanje sopstvene biznis ideje?

ILONA I EDGAR: Ključne su 3 etape:

  1. Nemojte se previše vezati za svoju ideju, jer je lako „zaljubiti se“ u nju i izgubiti objektivnost. Slušajte svoje potrošače, budite spremni da čujete njihovu povratnu informaciju. Budite hrabri da reagujete na sugestije potrošača.
  2. Dobro upoznajte svoj proizvod, i njegovu istinsku vrednost. Prepoznajte „why“ svog proizvoda, i njegovu upotrebu. Danas imamo mnogo sjajnih ideja. Razmislite šta je ono što vas izdvaja od drugih, po čemu ste posebni? Treba da znate zašto radite to što radite. Kada to budete duboko u sebi razumeli, biće vam lakše da implementirate ideje, i bićete sigurniji u to da će ih društvo prihvatiti s obzirom na to da ste pre svega vi svesni kvaliteta ideje koju imate.
  3. STRAST i VERA u sebe i svoj proizvod. Naići ćete na mnogo prepreka, ali ništa na vas ne može toliko sjajno uticati kao vera u ono što radite. Ukoliko vi verujete u svoj proizvod, tada otvarate mogućnost i drugima da učine isto!

SERBIA START UP: Omiljeni citat :)

ILONA I EDGAR: Omiljeni citat, u poslednje vreme nam je „Ne boj se savršenstva, nikada ga nećeš dostići!“.

Ovaj citat se sjajno uklapa u proces razvoja biznis ideje. Sami po sebi smo perfekcionisti, i iz tog razloga nismo odmah mogli da sagledamo kada je kraj razvoja naše ideje. Uvek je postojalo nešto što se još može poboljšati. Ali u jednom momentu smo stali – to je bilo to! Odlučili smo da izađemo iz balona razmišljanja o ideji, i lansirali smo je kako bismo čuli impresije realnih ljudi i videli stvarnu sliku našeg uspeha. Na ovaj način još uvek možemo da poboljšamo rad naše kompanije, u smislu izgleda proizvoda, kako ga komuniciramo i koje kanale komunikacije koristimo. Međutim ovo je moguće samo ukoliko ste dovoljno hrabri da dođete u kontakt sa potrošačima, i pustite svoj biznis da se na taj način razvija, osluškujući tržište i povratne informacije koje zahvaljujući njemu dobijamo.

Razgovor vodila: Nina Maksimović

Fotografije: Gigi Bloks

SERBIA START UP: Čestitamo vam na uspehu i zahvaljujemo vam se na ovom inspirativnom intervjuu.

Gigi