Mesec juli polako postaje globalno uzbudljiv za sve one koji vole da “uzmu stvar u svoje ruke” – kreativne preduzetnike. Najveći događaj koji promoviše preduzetništvo iz kreativnih industrija – International Creative Business Cup, u stvari, počinje u zemljama širom sveta. U preko 60 zemalja organizuju se nacionalna takmičenja i biraju pobednici i najbolji “kreativci” koji će se sresti u Kopenhagenu na međunarodnom finalu takmičenja.

Kod nas, ovo takmičenje se organizuje kao Creative Business Cup SERBIA, a od ove godine je deo programa Serbia Start Up koji obuhvata kreativne industrije, agro biznis i nauku.

Pripreme za finale CBC SERBIA 2015, koje će se održati 24. jula, 2015. u Novom Sadu, su uveliko u toku a uskoro će biti objavljena lista polufinalista.

Prošle godine, Srbiju su predstavljali Dragna Kojičić, pobednica CBC SERBIA 2014 u oblasti arhitekture i Viktor Vildović koji je osvojio specijalnu nagradu u oblasti informacija i komunikacije, i pozvan od strane žirija Next Step City da prezentuje svoj poslovni koncept mGuard. Dragana je tokom procesa takmičenja registrovala svoju preduzetničku firmu Earth&Crafts i voli da kaže da je znanje koje je stekla kroz takmičenje oduvek bilo “to nešto što nedostaje”, dok se Viktor na takmičenje prijavio kao već uspešan preduzetnik, na čelu firme Viktor Production.

Nedavno smo započeli seriju intervjua sa učesnicima međunarodnog CBC, kako bi sa našim kreativcima podelili iskustva i najuspešnije priče kreativnih preduzetnika iz raznih delova sveta.

Ono što je magično na CBC takmičenju kreativnih industrija je neograničen prostor za istraživanje i kreativnost, od najjednostavnijih i prirodnih materijala do pomeranja tehnoloških granica i naravno, pronalaženje novih načina da se međusobno povezuju.

Magično je i to, što se tokom CBC 2014 cela sala trese od smeha i podrške prezentaciji Sertača Tašdelena, pobednika CBC TURKEY 2014 koji je od zabavne tradicije gledanja u šolju od kafe napravio uspešan posao Binnaz Abla i za godinu dana zaposlio preko sto radnika. Magično je to, što se publika divi kreativnosti mladog bračnog para Viluma, pobednika CBC LATVIA 2014, koji su inovirali model savijanja natron kartona i napravili igračku Gigi Bloks – cigle za zidanje dečije kuće, pa sve do učenja u virtuelnoj laboratoriji sa pobednicima CBC POLAND 2014, koji su sa Professor Why programom za približavanje nauke deci, osvojili pobedu i titulu najkreativnijeg poslovnog plana na svetu.

Sudeći po pobednicima nacionalnih takmičenja 2015. ova godine neće biti ništa manje zanimljiva, čak naprotiv. Prošle nedelje, Centar za kulturnu i iskustvenu ekonomiju Danske je objavio svog pobednika koji će ih predstavljati na svetskom finalu i čini se da na tržištu igračaka nema mira. Prenosimo vam sjajnu priču startapa playDXTR koji će nam biti konkurencija na finalu CBC2015 u novembru.

playDXTR je dečija igračka. To su kocke – inteligentne kocke, koje roditeljima daju uvid u motoričke, didaktičke i druge funkcije kao podatke koji se beleže dok se dete igra.

Kako su nastale ove kocke, ispričao nam je Kenneth Madsen, jedan od osnivača DXTR Tactile, startapa iza ovog projekta.

SERBIA START UP: Kenet, reci nam, šta je u stvari playDXTR?
KENNETH MADSEN: playDXTR je zaista iskorak u svetu dečijih kocaka. Zamislite LEGO kocke koje znaju kako se kreću, kako su povezane sa drugim kockama, i što je najvažnije, zašto su povezane. Jednostavno rečeno, inteligentne kocke.

SERBIA START UP: Hajde da se vratimo na početak, kako je nastala ideja od koje se razvio playDXTR?
KENNETH MADSEN: Odgovor na ovo pitanje može potrajati, ali o tome bih zaista mogao dugo da pričam. Priča je krenula od četiri osnivača koji su nekoliko godina zajedno studirali Interaktivni dizajn na Univerzitetu Južne Danske. Ovaj inženjerski profil kombinuje osnove mehatronike i uvodi vas u dublje razumevanje interaktivnosti između čoveka i kompjutera, koristi iskustva korisnika i analizira potrebe u procesu dizajniranja i kreiranja rešenja i inovacija. Na trećem semestru smo radili projekat sa grupom pacijenata iz lokalnog centra za lečenje Parkinsonove bolesti. Radili smo za zajedno sa njihovim porodicama, neurolozima i negovateljima – skoro sa svima iz najbližeg okruženja pacijenata. Da bi istražili i suštinski razumeli probleme pacijenata, proveli smo puno vremena sa njima, posmatrali ih, intervjuisali, istraživali, beležili – čak smo pokušavali da radimo sa mišićnim stimulatorom koji simulira ukočenost i podrhtavanje u isto vreme. Dok smo istraživali različite vrste neinvanzivnih terapija, susreli smo se sa pojmom neuroplastičnosti i naprednim mogućnostima za primenu.

Tokom dalje saradnje i razgovora sa ekspertima iz industrije, konačno smo došli do koncepta digitalnog, personalizovanog trenažera (dexterity), koji se sastojao od delova koji prate pokrete i povezuju ih u vrlo specifičan sadržaj, stvarajući kontekst od podataka koji mogu dati vrlo važan uvid doktorima ili psihoterapeutima koji brinu o pacijentima. Od tada datira i ime projekta, uključuje ne samo praćenje već i treniranje, što je bilo veoma zanimljivo za sve – pacijente, stručnjake i nas same. Ova faza je zahtevala dalja istraživanja i srećom, dobili smo dozvolu da nastavimo rad, što nam je omogućilo da se još dublje posvetimo ovom problemu još tokom studiranja.

SERBIA START UP: To je puno rada već na samom početku, kako je kasnije izgledao put do prvog prototipa?

KENNETH MADSEN: Dizajn se od zajedničkog rada, fokusiranog na pacijenta, proširio na koncept personalizovanog Dexterity trenažera, skraćeno DXTR. Ispostavilo se da modularni, fizički sastav, koji omogućava detaljno praćenje svakog pokreta i aktivnosti, udružen sa obogaćenim sadržajem na ekranu, može imati daleko veću primenu nego samo na pacijente sa Parkinonovom bolesti, već i na pacijente sa demencijom, Alchajmerom, pacijente koji se oporavljaju od šloga, na ADHD, autistične pacijente i naravno, na decu.

SERBIA START UP: Kako ste dospeli u, ni malo jednostavan, svet dečijih igračaka, da li je to bilo slučajno ili ste imali neka ranija iskustva iz te oblasti?

KENNETH MADSEN: Tokom boravka na jednom startap programu, jedan od mentora nam je prišao i otvoreno nam je rekao – Vidite, kao startap u svetu medicinskih aparata, bićete mrtvi i pre nego što krenete. U to vreme moja ćerka je imala šest godina i znao sam da bi volela igračku kao što je ova. Od tada smo, kao tipični lin startap započeli razvoj proizvoda za decu. Cilj nam je bio da tu ideju, ili potvrdimo, ili da je odbacimo. Ispostavilo se da je istraživanje tržišta igračaka neverovatno interesantno i perspektivno, što nas je dodatno ohrabrilo.

SERBIA START UP: Izgleda da je šestogodišnja ćerka sasvim dovoljno iskustvo :), kako ste formirali tim, ko su ljudi u playDXTR?

KENNETH MADSEN: Nakon završetka ovog projekta i ispita, profesor nam je prijateljski savetovao da nastavimo sa radom jer postoje velike mogućnosti za dalji razvoj. Tako smo 2014. godine osnovali našu prvu, zajedničku kompaniju i fokusirali se na DXTR, po čemu je projekat i dobio ime, kao medicinski aparat koji koriste samo profesionalci i pacijenti. Tokom leta 2014. sa ovom idejom smo se prijavili na Evropsku akademiju za inovacije, gde su se stvari bitno pomerile unapred. EIA je tronedeljni program koji organizuje univerzitet u Talinu, Estonija. Tada smo prvi put zaposlili novog člana tima i pivotirali DXTR u igračku. Na globalnom takmičenju smo osvojili drugo mesto a kao nagradu smo dobili zaštitu patenta od ugledne institucije za zaštitu patenata iz Ujedinjenih država.

Tada smo osnovali našu drugu kompaniju, DXTR Tactile, preneli sva prava intelektualne svojine i to je firma koja sada iznosi PlayDXTR na tržište. Trenutno imamo deset zaposlenih, i potpuno smo fokusirani da završimo PlayDXTR i pokrenemo ga na Kickstarter-u.

SERBIA START UP: Ovo je sjajna priča za sve one koje golica mašta i vuče ih ka istraživanju, ali šta će se sada desiti sa DXTR-om – medicinskim aparatom?

KENNETH MADSEN: Srcem smo zauvek ostali povezani sa pacijentima sa kojima smo imali sreću da radimo na samom početku. I zato, sada slobodno mogu da kažem da je razvoj DXTR platforme za pacijenate i dalje naš dugoročni cilj na kojem radimo sa jednim globalnim partnerom, kojeg nažalost sada ne mogu da spomenem. Ali mogu slobodno da kažem da imaju pristup i uticaj da na najbolji način razviju našu tehnologiju za zdravstvene svrhe. Zbog svega toga smo jako uzbuđeni i jedva čekamo da objavimo o kojem partneru se radi.

SERBIA START UP: Potpuno je jasno da je playDXTR mnogo kompleksniji od “igračke”, šta je to što se ne vidi na prvi pogled?

KENNETH MADSEN: Zaista jeste. Osnovna DXTR platforma se može upotrebiti za rad u mnogim oblastima – svaka oblast koje bi se dotakli može unaprediti neka druga polja. Zamislite, na primer, ako utvrdimo postojan trend kako se kod dece razvija podvojena pažnja, i iskoristimo uvid u tu situaciju za prevenciju ili usporavanje poremećaja kod nekih pacijenata sa naurodegenerativnim bolestima – jednostavnim ponavljanjem istih radnji i stimulisanjem rada istih centara u mozgu. Taj potencijal nam je neverovatan motiv za rad.

playdxtr-cubes-720

SERBIA START UP: Dečije igračke su do sada nastajale prvo kao fizički proizvod koji je kasnije tehnološki unapređivan. To nije slučaj sa novim generacijama igračaka.

KENNETH MADSEN: Da, kocke su od samog početka dizajnirane kao interaktivne uz pomoć različitih aplikacija, ovaj proizvod je nastao u toj prirodnoj simbiozi. Naš rad je bio fokusiran na potrebe pacijenata a proizvod se praktično razvijao sam od sebe. Mi smo samo upravljali procesom. Od samog početka, aplikacija je bila sastavni deo proizvoda i iskustva korisnika.

SERBIA START UP: Ipak, sa playDXTR ste zakoračili u potpuno novi svet, kako ćete to sve povezati?

KENNETH MADSEN: Mislim da smo danas svi pomalo radoznali kada su u pitanju tehnologije i kako ih sve možemo koristiti. Naročito, kako da iskoristimo podatke u svakom aspektu života i kakav uvid nam ti podaci mogu dati. Veoma je teško to objasniti, na mnoga pitanja još niko nije odgovorio. Mi sigurno nismo jedini koji vidimo korist od kreiranja jedne kombinovane platforme kao što je ova. Želimo da kreiramo igralište za decu i vežbaonicu za pacijente, kao platformu za roditelje, učitelje ili doktore, ali sve ovo je povezano istom vrstom podataka koji potiču od iste vrste interakcije.

SERBIA START UP: PlayDXTR na jedan specifičan način povezuje ali i uključuje roditelje u dečiju igru, o čemu se radi?

KENNETH MADSEN: Aplikacija za roditelje kod playDXTR je kao na primer administracija na veb sajtu. Veb sajt prikazuje određeni sadržaj posetiocima, a u pozadini, administrator ima uvid u podešavanja i sve podatke. Na potpuno isti način, preko playDXTR aplikacije, roditelj može da oblikuje vrstu i učestalost podataka koje prima od dečijih pokreta dok se dete igra. S druge strane, aplikacija za decu je kao otvoreni svet u kojem se novi izazovi iznova pojavljuju. Deca treba da iskuse igru kao priču i istraživanje, ne kao predviđen program i teme koje treba da izvrše i nauče.

playDXTR-cbc20153788

SERBIA START UP: Ukratko, šta je u stvari inovacija koju playDXTR donosi na tržište igračaka?

KENNETH MADSEN: Tržište igračaka je danas zaista preplavljeno brojnim startapima koje se bore na terenu sa Lego, Disney ili Mattel, tako što pokušavaju da proizvedu igračke koje imaju dublji smisao. Posebno u domenu realnih, virtuelnih i digitalnih igara možemo naći sjajne stvari. Naš jedinstveni pristup je da od igračke napravimo nešto više od “igračke”. Kao roditelj želim igračku koja je zabavna i bezbedna za dete, ali ako od te igračke mogu da dobijem još neke podatke, to je sjajno. Kada smo prvi put o ovoj mogućnosti razgovarali sa roditeljima, obično su reagovali pitanjem – Zar možete to da napravite? Nikad nismo razmišljali o igračkama na taj način. To je ono posebno kod naše inovacije. Odjednom, igračke koje ne nude ništa osim zabave, više nisu tako dobre kao igračke koje mogu dati i neke informacije.

SERBIA START UP: Koliko ste napredovali od prvog predstavljanja playDXTR do Denmark Creative Business Cup-a?

KENNETH MADSEN: Imali smo mnogo prezentacija. Po mom mišljenju, ključ uspeha je u dobroj prezentaciji. Učili smo sve, prezentovanje u 30 i 90 sekundi, stalno smo poboljšavali prezentacije, iznova i iznova. To nikada ne prestaje. Prezentovanju pristupamo vrlo profesionalno i na tome smo puno radili i trenirali. Baš puno. To bi trebalo svako da uradi. Kako kaže stara mantra iz filma Glen Gary Glenn Ross u sceni “A-B-C ALWAYS BE CLOSING”. To je cilj svake prezentacije – obezbediti mogućnost za sledeću prezentaciju, sve dok ne zaključite ugovor o finansiranju. I tada, sve kreće ispočetka, razlika je samo u ponudi koja je veća za nekoliko nula.

SERBIA START UP: Koliko su vam pomogla takmičenja, šta ste naučili na njima?

KENNETH MADSEN: Najviše smo naučili kako da predstavimo playDXTR. Jako nam je važno kako ljudi prihvataju i da li razumeju šta mi radimo. Nakon svakog nastupa imamo nova iskustva i tako popravljamo i doterujemo našu prezentaciju i poruke. Taj proces nikada ne treba da prestane.

SERBIA START UP: Da se vratimo u tvoje školske dane, da li si razmišljao da ćeš postati preduzetnik ili si imao onaj osećaj da si “nekako to oduvek znao”?

KENNETH MADSEN: Nisam imao predstavu o tome, čak ni pre deset godina. Dugo godina sam radio kao DJ, a radio sam i mnoge druge poslove, od vođenja noćnih klubova do prodaje telefona. Svi u timu imamo svoju prošlost – važno je šta ćemo uraditi sa znanjem koje smo stekli, ne šta smo radili u prošlosti.

SERBIA START UP: Da li u Danskoj postoji institucionalna podrška za razvoj preduzetnika?

KENNETH MADSEN: Naravno! Pored različitih oblika finansiranja za koje se može konkurisati i druge organizacije rade na stvaranju ekosistema i pomažu razvoj startapa. Na primer, učestovali smo u programu IDEA House of Entrepeneurship i za nas je to bila prekretnica, naučili smo drugačije da razmišljamo i kako da se fokusiramo na razvoj koji prati potrebe korisnika.

SERBIA START UP: Kako život izgleda sada kada u rukama imate nagradu za najboljeg preduzetnika Danske – Creative Business Cup Danmark 2015? :) Kakva su vam očekivanja od svetskog finala ovog takmičenja u kojem učestvuju pobednici iz preko 60 zemalja, uopšte, koji su vam dalji planovi za razvoj, da li je to razvoj tima, proizvoda, marketinga ili nešto drugo?

KENNETH MADSEN: Osim pozitivnih utisaka koje dobijamo, kao i od vas, sve je uobičajeno. Nikada nismo planirali da pobedimo, i uvek smo se držali plana da ispunimo sve tekuće obaveze koje donosi dan, bez obzira na sve. Tako, ako se dogodi pobeda kao što je CBC, to je sjajan osećaj i dobra energija, ali generalno, poslovni planovi se apsolutno ne mogu bazirati na rezultatima takmičenja. Ako se tako planira, to je kao da se kladite na jednu trku, a to je loša pozicija za posao. Zavisićete od srećnih okolnosti a ta vrsta nesigurnosti takođe nije dobra za posao. Uvek planirajte unapred i izvršavajte obaveze i tek na to možete dodati sreću od uspeha od takmičenja. Nema prečica do uspeha. Ko misli da ima, verovatno će se brzo naći u gruboj realnosti.

SERBIA START UP: Uskoro ćemo i mi u Srbiji proglasiti našeg pobednika koji će se s vama takmičiti na svetskom finalu u Kopenhagenu. Da li ti se dopada ovaj koncept takmičenja, okupljanje kreativne energije iz celog sveta na jednom mestu tokom finala CBC?

KENNETH MADSEN: Povezivanje je nešto najbolje što se može poneti sa globalnih događaja kao što je ovaj. Povezivanje, kreativna energija i okupljanje stotine kreativnih ljudi može doneti sjane rezultate i nove slučajne susrete i ideje. Novčane nagrade i ko će pobediti su na drugom mestu i nisu toliko važni. Bar ja tako mislim.

SERBIA START UP: Madsen, želimo vam puno uspeha u daljem takmičenju i hvala ti na ovom razgovoru.

KENNETH MADSEN: Hvala i vama i jedva čekam da se vidimo.

Razgovor vodila: Tatjana Kalezić

Fotografije: playDXTR