Dragana Kojičić je najbolja kreativna preduzetnica Srbije u 2014. godini. Dragana je pobedila na takmičenju za najbolji poslovni koncept Creative Business Cup Serbia 2014 i plasirala se na svetsko finale u Kopenhagenu. Tamo je stekla iskustva i razmenjivala ideje sa najboljim kreativnim preduzetnicima iz celog sveta, ali najveća iskustva i promene u njenom poslovnom razvoju desile su se u procesu priprema, registracije preduzetničke firme Earth&Crafts kroz promenu stava i razmišljanja kako da iz pozicije edukatora i specijaliste za zemljanu arhitekturu iz neprofitnog sektora, uspostavi uspešan poslovni model koji će biti održiv i koji će objediniti sva njena dosadašnja znanja i vrednosti. U tome joj je podršku pružila Tatjana Kalezić, startup trener i konsultant za razvoj poslovanja, osnivač takmičenja za preduzetnike iz kreativnih industrija.

“Draganin koncept je primer poslovnog plana koji nema globalni tržišni potencijal, što je jedan od osnovnih kriterijuma za ocenjivanje prijave, međutim, ovo što Dragana radi u domenu zemljane arhitekture, kroz restauraciju arhitektonskog nasleđa, gradnju kuća i predmeta od zemlje i širenje trenda povratku prirodi i životu u zdravom okruženju je od neprocenjivog lokalnog značaja, što je doprinelo do njena kreativnost odnese ubedljivu pobedu”, rekla je Tatjana.

Uskoro će se navršiti godinu dana od kada je Dragana predstavljala Srbiju na svetskom finalu u Danskoj, gde je danas i kako se razvija njen posao pročitajte u intervjuu koji nam je dala.

SERBIA START UP: Dragana, tvoja odluka da se otisneš u preduzetništvo se prilično odužila, šta je nedostajalo?

DRAGANA KOJIČIĆ: Iako sam razmišljala o tome već nekoliko godina, nisam imala hrabrosti da se upustim u tu priču, sve dok nisam bila „primorana” da, za potrebe odlaska u Dansku na Creative Business Cup 2014, postanem preduzetnica. Sigurno da je tome najviše doprinelo nepoznavanje tržišta, odnosno nejasna ideja kojim bi putem trebalo krenuti: kroz teoriju, obuke, praksu, obnovu… Priprema za takimičenje i rad sa Tatjanom Kalezić mi je pomogao da definišem svoje ideje i da polako krenem u realizaciju istih.

SERBIA START UP: Šta se dešavalo između perioda nastanka ideje i prvih preduzetničkih koraka?

DRAGANA KOJIČIĆ: Prošlo je nekoliko godina između perioda nastanka ideje i prvih koraka i, uglavnom, se svelo na rad u nevladinom sektoru, tokom koga sam uspela da se bolje upoznam sa trenutnom situacijom u Srbiji, osnovnim problemima i najvećim potencijalima, ali i da pomognem kreiranju ideje da se zemlja kao materijal za gradnju vrati u upotrebu.

SERBIA START UP: Kakvi su vam utisci sa CBC takmicenja, i svetskog finala u Danskoj? Da li ste imali konkurenciju?

DRAGANA KOJIČIĆ: CBC takmičenje i svetsko finale u Danskoj predstavljaju dragoceno i inspirativno iskustvo u svakom pogledu – videti mlade, kreativne ljude, čuti njihove ideje, pratiti uspeh koji su postigli, kao i bezbroj neuspelih pokušaja koji su u međuvremenu imali do tog uspeha, stvarno je motivacija svima, pogotovo nama koji dolazimo iz okruženja gde nema puno takvih primera. Mislim da moja ideja nema globalni karakter koji ostale imaju i da još nemamo konkretan i inovativan proizvod koji bismo plasirali na tržište – u tom smislu smatram da sam se, možda, prerano prijavila za takmičenje, tako da ne smatram da sam bila bez konkurencije – bilo je izuzetnih ideja i koncepata, koji su nas sve inspirisali.

SERBIA START UP: Omiljeni trenutak sa takmičenja koji je ostavio pozitivan utisak na vas? Kakav je osećaj predstavljati svoj posao pred međunarodnim žirijem i potencijalnim investitorima?

DRAGANA KOJIČIĆ: Finale i predstavljanje ideja koje su ušle u uži krug mi je bilo posebno zanimljivo, jer su, u nekoliko minuta, ovi mladi ljudi morali da nas ubede da je njihova ideja „ta“! Svidela mi se profesionalnost u pristupu koju su svi imali. Osećaj predstavljanja pred žirijem i potencijalnim investitorima je bilo jedno prilično stresno iskustvo, naročito što sam ispred sebe imala jednog od ljudi iz IKEA i jednu izuzetno uspešnu preduzetnicu sa Islanda, ali mi se svideo način na koji su razgovarali, njihova radoznalost u vezi sa idejom gradnje zemljom, a najdragoceniji su bili saveti koje su mi dali u tih nekoliko minuta.

SERBIA START UP: Kada biste mogli jednom rečju da opišete ovo kreativno putovanje, koja bi to reč bila i zašto?

DRAGANA KOJIČIĆ: Inspiracija, jer je inspirisala i pokrenula na akciju.

SERBIA START UP: Šta se promenilo od takmičarskih dana do sada?

DRAGANA KOJIČIĆ: Imam utisak da su stvari postale ozbiljnije, prestala sam da se bavim volontiranjem i polako počinjem da živim od posla koji volim i u koji verujem, promenio se moj odnos prema tome i mislim da je to najbitnije od svega.

SERBIA START UP: Da li uspevate da izađete i na druga tržišta izvan Srbije?

DRAGANA KOJIČIĆ: Za sada sam samo na našem tržištu i tu nameravam da ostanem još par godina. Ustvari, mislim da ne vidim svoj rad na nekom globalnom nivou, više na lokalnom i regionalnom.

SERBIA START UP: Koje su po vama 3 osobine/ponašanja koje svaki preduzetnik treba da poseduje?

DRAGANA KOJIČIĆ: Upornost, istrajnost i veru u to što radi.

SERBIA START UP: Gde svoju startap ideju vidite za 5 godina?

DRAGANA KOJIČIĆ: Vidim jednu lepo razvijenu firmu koja se bavi obnovom, ali i izgradnjom novih objekata od zemlje i drugih prirodnih materijala, koja sarađuje sa zanimljivim partnerima na nekoliko različitih nivoa i vidim oformljen Centar za zemljanu arhitekturu u kome ćemo raditi obuke za gradnju zemljom – u ovom kontekstu vidim strance koji dolaze da uče i rade sa nama.

SERBIA START UP: Koji su vam dalji planovi?

DRAGANA KOJIČIĆ: Nastavak rada na usavršavanju recepata i tehnika, organizacija radionica i zanimljiva i izazovna gradilišta.

SERBIA START UP: Koji savet biste dali početnicima kada je u pitanju pokretanje sopstvene biznis ideje i učestvovanje na takmičenjima?

DRAGANA KOJIČIĆ: Moj savet bi bio da, za početak, izaberu da se bave sa nečim u šta veruju, šta ih pokreće, da se na tom polju usavršavaju gde god mogu, u svetu i kod nas, da skupljaju znanja i iskustva, pa da, potom, pronađu nišu na tržištu i da se bave nekim specifičnim i prepoznatljivim poslom, i da izdrže prvih par teških godina rada, ulaganja i planiranja, jer se svaki trud isplati. I, naravno, rekla bih im da iskoriste svaku priliku da pričaju i šire svoju ideju, naročito na takmičenjima, jer je izuzetno važno da nauče da je predstave, da imaju priliku da čuju druge ideje, da saslušaju savete iskusnih – nikad ne znamo kome će se ideja dopasti i na koji način bi se mogla realizovati!

SERBIA START UP: Omiljeni citat :)

DRAGANA KOJIČIĆ: Ko zna zašto je to dobro :)